Foto van Linnaeus Trio

Het Linnaeus Trio

Het Linnaeus Trio bestaat uit Jennifer van der Hart, Ellen Zijm en Kees van der Harst. Deze samenstelling van instrumenten is ideaal om op buitenlocaties op te treden; het ensemble speelt graag in tuinen, op kwekerijen en buitentheaters, tussen de bloemen en planten.

In 2021 is het ensemble bij elkaar gekomen om Herbarium, een muzikale ode aan de plant te spelen, een voorstelling met een bonte verzameling van muziekstukken (van oude tot nieuw gecomponeerde muziek), waarbij in ieder lied over een bloem of plant bespeeld of bezongen wordt.

Jennifer van der Hart

Jennifer van der Hart (sopraan) is altijd op zoek naar de magie van het moment, waarbij mede-musici en publiek van vitaal belang zijn. Ze studeerde af aan de Messiaen Academie met een combinatie van oude muziek, nieuwe muziek en coloratuurrepertoire en ontving het Margit Widlund stipendium voor zangeressen met een bijzondere podiumpresentatie. Bij Silbersee specialiseerde ze zich in innovatief muziektheater. Jennifer soleerde in muziektheaterproducties van onder meer VocaalLAB, Dansity, Veenfabriek en Muziektheater Hollands Diep. Ze zong wereldpremières van onder anderen Seung-Won Oh, Florian Magnus Maier en Yannis Kyriakides.

Met ensemble Le Nuove Musiche richt ze zich op het opnemen en uitvoeren van het werk van Claudio Monteverdi. Daarnaast maakt ze met De Zingende Zeemeerminnen kindervoorstellingen voor festivals en op locatie. Als zangeres van het HAY! Consortium van plattelandscomponist Piet-Jan van Rossum geeft ze concerten op verrassende locaties op het platteland. Jennifer geniet met volle teugen van haar tuin en de polder tegenover haar huis in Oosterbeek.

Ellen Zijm

De in Amersfoort wonende Ellen Zijm (accordeon) begon haar studie bij Egbert Spelde, docent aan het ArtEZconservatorium te Enschede en studeerde daarna bij Stefan Hussong aan de Hochschule für Musik Würzburg, waar zij in november 2013 met een 10 afstudeerde. Als Minor studeerde zij koordirectie.

Ellen werkt in verschillende bezettingen regelmatig samen met koren, waarmee zij o.a. eigen arrangementen uitvoert van het Requiem van Fauré, het Stabat Mater van Pergolesi en het Requiem van Mozart. Ook remplaceert zij geregeld in orkesten als het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het Residentie Orkest, Insomnio, HollandOpera, Camerata RCO en het Asko/Schönberg Ensemble. Met haar duo ‘De Thuiskomst’, met Quirine van Hoek (viool), stond zij al op vele grote podia en bracht zij twee cd’s uit: ‘De Thuiskomst in the early Baroque’ en ‘TAPAS-De Thuiskomst in Spanje’. De ongekende mogelijkheden van de combinatie saxofoon en accordeon worden door Marijke Schröer en Ellen in het duo Saxyon onderzocht. In 2017 bracht het duo de cd ‘No Filter’ uit. Met beide duo’s is Ellen regelmatig te horen op Radio 4 in Spiegelzaal, De Muziekfabriek, Opium op 4 en NTR Podium.

Als docent en dirigent is Ellen werkzaam bij Animato in Hengelo en aan de muziekschool Oost-Gelderland. Sinds 2018 is Ellen als dirigent verbonden aan het Projectaccordeonorkest Noord-Nederland. Ellen houdt erg van wandelen door bossen en duinen, maakte al eens een lange trektocht over de Hardanger Vidda in Noorwegen en is sinds 2020 de trotse verzorgster van een moestuintje. Reden te meer om het buiten zijn met het muziek maken te verenigen in het Linnaeus Trio!

Kees van der Harst

Van jongs af aan heeft Kees van der Harst (klarinet) een fascinatie voor onbekende en nieuw gecomponeerde muziek. Zodoende heeft Kees tijdens zijn klarinetstudie aan het ArtEZ conservatorium zich naast het klassieke repertoire ook uitdrukkelijk in het moderne repertoire verdiept. Zodoende was hij finalist bij het concours voor onalledaagse muziek ‘De Linkprijs 2010’. Hij studeerde bij Reinier Hogerheijde en André Kerver, aangevuld met masterclasses van o.a. Antony Pay (Siena, Italië), Sabine Meyer & Reiner Wehle (Lugano, Zwitserland), Ralph Manno, Michel Marang en Tara Bouman (Keulen, Duitsland). Ook heeft Kees een passie voor muziektheater, symfonische muziek en opera. Hij speelde in (jeugd-)theatervoorstellingen zoals ‘Dissus’ (als aanvoerder van het ensemble) van Theater Kwatta en HGO, ‘Arnhem de opera’ van Theater De Plaats, en ‘Wildeman’ van Theater Sonnevanck en het Nederlands Symfonieorkest. Met dit orkest speelde hij o.a. Wagner’s Das Rheingold (het eerste deel van De Ring des Niebelungen), en de Nederlandse première van de Matthäus Passion, in de orkestratie van Mendelssohn. Kees eerste klarinettist van het projectorkest Filharmonie Noord, het orkest waarmee hij o.a. iedere zomer bij Opera Spanga speelt. Deze jaarlijkse productie is spelen in en met de elementen.

Maar sinds de lockdown is Kees ook aan de slag gegaan met de adviezen van Marijn van Klingeren, om zijn tuin te vergroenen, om te toveren in een eetbare tuin. Inmiddels heeft de tuin een flinke metamorfose gehad, en heeft Kees de smaak te pakkenen en is tuinieren een nieuwe liefhebberij. Van de nieuwe planten, struiken en bomen die nu in de tuin staan is de favoriet van Kees de meest chaotisch groeiende boom, de kronkelhazelaar.

Schoppenvrouw

Marijn van Klingeren (Schoppenvrouw) was al van jongs af aan gefascineerd door natuur, plant en dier. In eigen tuin deed ze veel ervaring op over plantverzorging en opbouw van biodiversiteit. Buiten zijn en bezig zijn in de tuin was voor Marijn pure ontspanning. Met een beetje weer was zij al snel in de tuin te vinden, in een park of in het bos.

Toch heeft het enige tijd geduurd voordat ze hier haar beroep van heeft gemaakt. Na jaren werkzaam te zijn geweest als docent en onderzoeker politicologie en sociologie op de universiteit, besloot ze zich om te laten scholen. Ze volgde een opleiding duurzaam tuinontwerp volgens permacultuurprincipes. De energie die ze hiervan kreeg was genoeg om haar carrièreplannen totaal om te gooien en haar hart te volgen. Sinds januari 2020 is Marijn zelfstandig tuinontwerper en verzorgd zij workshops permacultuur ontwerp met haar eigen bedrijf Schoppenvrouw.

Informatie en boekingen: info@linnaeustrio.nl

Telefoon: 0618498328 (Jennifer van der Hart)